torsdag 3. mai 2012

Enkel sjokoladekake

Kakeoppskriften er svært enkel. Dekorasjonen på kaken på bildet tok litt lenger tid.

Oppskrift sjokoladekake:

Stor langpanne:
5 egg
5 dl sukker
375 gram smør
2,5 dl melk
6,5 dl hvetemel
5 ss kakao
2 ts bakepulver

Pisk eggedosis ut av sukker og egg. Smelt smør og ha i melk. Tilsett det tørre og det våte, porsjonsvis. 
Helles i smurt form. (Jeg pleier å smøre lett med smør og legge over ett bakepapir. Da slipper man å vaske kakesmuler og at det blir dype riper etter kniven i bunnen av formen.)

Stekes på 200 grader i 20-25 minutter.

Glasur:
150 gram romtemperert smør
475 gram melis
2,5 ss kakao
2 ts vaniljesukker
(1-2 ss sterk kaffe)

Alt mikses sammen. Smøres over lunken kake. 


Fotballkake:
Brukte samme mengder som over, og en kakeform med størrelse 30x40 cm. For å få til ballen, brukte jeg en stålbolle som kakeform. (Det er viktig å smøre bollen godt med smør og strø den med hvetemel før man heller i røre)

Når kaken var ferdigstekt og var blitt lunken, tok jeg på glasur. Spar 1/4 til ballen. Som gress har jeg farget tørket kokos med grønn konditorifarge. Og strødde dette oppå kaken. 

Deretter la jeg glasur på selve ballen og la den oppå kaken og "gresset".
Ved selve dekorasjonen av ballen brukte jeg svart og hvit smørkrem.

Grunnoppskrift smørkrem:
100 gram romtemperert smør
300 gram melis
2-3 ss vann
(1-2 ts vaniljesukker)

I den svart smørkremen brukte jeg svart konditorifarge. 

Deretter var det bare å sprøyte fotballmønster, så godt man kan.




Navn og figur har jeg laget av marsipan, som jeg har farget på forhånd. Bruk hansker! Fargene jeg bruker er veldig sterke.

Lille blå! Maskoten til SIF, favorittlag til bursdagsbarn.

Konditorifargen jeg bruker er Wilton. De er veldig drøye og har en kraftig farge. Fargene kan bl.a. kjøpes på Rafens, Traktøren og Jernia. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar